
З усього судячи, значна частина іспаномовних католиків США віддали свій голос
за того, хто докладає зусиль до знищення свободи совісті католиків та
консервативних протестантів у США. Сочевичне вариво та єгипетські казани
й огірки виявились для цієї категорії американських католиків
важливішими за власну віру.
Для Католицьких Церков у США це би мало бути алярмовим сигналом до
чергової переоцінки стану власної пастви, яка виявилась у своїй чималій
частині нездатною дотримуватись власних принципів у
суспільно-політичному житті. Можливо, варто би було почати дотримуватись
канонічного права, до прикладу, канону 915 латинського кодексу, й
почати екскомуніковувати таких «католиків»-політиків, як дотеперішній
віце-президент США Джо Байден. Очевидно, що це би було не лише доволі
неприємним, а стало б каменем спотикання у державно-церковних відносинах
у США. Але в цей спосіб Церква би надіслала не лише світові, але й
власні пастві надзвичайно позитивний сигнал – ми дотримуємося власної
віри та канонічного права, не зважаючи на можливі проблеми у
державно-церковних відносинах, які це може спровокувати.
Цікаво, що американські псевдокатолицькі ліберали, свого часу підняли
хай проти певних висловлювань та ідей Пола Раяна (кандидата у
віце-президенти), але цілковито набрали в рот води стосовно Джо Байдена, який неодноразово висловив свою підтримку абортів
та жодним чином не доклав зусиль, щоб припинити згортання віросповідних
свобод в тих же США. Це в черговий раз показує усю лицемірність
«католицького» лібералізму.
Так що перед Католицькою Церквою в США стоять нові виклики. Але Церква,
яка спромоглася на ортодоксальне самооновлення, вочевидь, зможе
протистояти новим-старим викликам. «Католицький» лібералізм у США,
зрештою, і так приречений на вимирання, тому його останні конвульсії у
формі фактично прообамівської лояльності лише прискорять цей неминучий
процес.
Залишається виклик інкультурації та воцерковлення іспаномовних
католиків в США до повноти церковної спільноти. Але у цій спільноті
зараз момент кількісно переважає друге («діти») міграційне покоління,
яке, як відомо, відзначається лібералізмом та спробою інтеграції у нове
суспільство ціною зречення власної ідентичності. Наступна генерація
іспаномовних католиків («внуки»), якщо не відбудеться серйозних змін, з
поверненням до власної ідентичності будуть більше відкриті і на
повернення до Церкви. До того ж, якщо американські католики відгукнуться
на заклик нової євангелізації, то слід очікувати реального
самооновлення Церкви в Америці.
Америка Америкою... Не дивлячись на її вирішальний дотепер вплив на
глобальні взаємовідносини вона для нас, українських католиків,
залишається далекою – «і за горбом», «і за баюрою». У нас, в Україні,
вибори та їхні результати також поставили перед Церквою певні виклики.
Перебіг передвиборчих перегонів і самі вибори принесли Церкві неприємні
моменти, які мали б змусити Її серйозно задуматися над ставленням до
пожертв (які часто виявляються банальною спробою підкупу), функцій
парафіян, статусу клиру. Адже скандал з відкритою підтримкою певних
кандидатів з боку клиру перш за все пов’язаний з пожертвами «на церкву».
Часто священики вимушені приймати такі пожертви, щоб не дратувати
власних парафіян, які свято переконанні, що саме священик має збирати і
шукати пожертви для будівництва чи ремонту храму, а також для потреб
потребуючих парафіян. Якщо священик відмовиться брати такі пожертви –
парафіяни його просто заклюють або почнуть бунт, поїдуть скаржитись до
єпископа – одним словом, створять купу проблем. Якщо священик візьме –
попадає в фактичну залежність від «жертводавця». Часто українські
«пожертви» схожі на феодальні інвеститури, проти яких Церква вивоювала
перемогу в часи Середньовіччя, визволяючись від спроб феодальної держави
Її поглинути. Повернення до подібних практик у наш час свідчить, що так
звана українська еліта ментально усе ще в епосі феодалізму і це треба
враховувати у будь-яких стосунках з цим суспільним прошарком. Але,
дякувати Богу, що ці передвиборчі вибрики спонукали Церкву до проведення внутрішнього розслідування стосовно зловживань у часі передвиборчої кампанії та пошуку відповідних висновків.
Ситуація, що склалася після виборів, виглядає як перманентний
суспільний конфлікт, який матиме цілком непередбачувані наслідки. Така
суспільна ситуація вимагатиме від УКГЦ серйозної роботи і чутливості до
пульсу суспільства. Оскільки Церква попри свою аполітичність не може
лишитися осторонь такої суспільної ситуації. Це вимагатиме від проводу
Церкви великої мудрості й второпності.
А ситуація у церковно-державних стосунках, принаймні на це виглядає, не
лише не втратила свою напруженість, яку вона отримала особливо за
теперішнього політичного режиму, а навіть навпаки – новий виток напруги
створений чудернацьким новим законом про свободу совісті. Режим готовий ігнорувати позицію українських конфесій щодо нового закону.
Адже теперішній режим прагне тільки одного – тотального контролю над
суспільство, а він неможливий без тотального контролю над конфесіями.
Тому не слід очікувати президентського «вето» на цей закон, хоча
«гарант» це «вето» і обіцяв. Адже у теперішнього президента пам’ять
коротка – він вже не так давно був обіцяв не вносити жодних змін до законодавства про свободу совісті та релігійні організації. Та попри це, його однопартійці усе ж таки прийняли такий закон, який конфесії абсолютно не влаштовує. Тому тільки наївний може очікувати президентського «вето» на ще один скандальний закон, який прийнятий незаконно.
У країні розвинутого беззаконня саме ж беззаконня є відповідно і нормою
поведінки держави і її апарату. Теперішній режим усіма силами прагне
здійснити перетворення Церкви, і не тільки Католицької, з суб’єкту
суспільних взаємовідносин на об’єкт ручного управління. Необхідно
усвідомити, що за теперішнього режиму Церква не має стосунків з державою
– бо вона підмінена кримінальним угрупованням, бандою, яка не знає, що
таке закон, вага слова, яка розуміє тільки грубу силу. Як у такій
ситуації Церкві форматувати своє існування в кримінальній системі,
залишається відкритим питанням і викликом.
Залишаються й інші проблеми: проблеми римо-католицького клиру,
негромадян України, з отримання довгострокових віз, а в той же ж час
відсутність реакції державних органів на діяльність деструктивних сект
та релігійних угруповань, керованих іноземцями, спроби реєстрації
догналівців, проблеми з поверненням у функцію католицьких храмів,
проблеми католиків обох обрядів з отриманням земельних ділянок під
будівництво церков східніше лінії Збруча, антикатолицькі та
антихристиянські випади в українських підручниках… Перелік можна довго
продовжувати.
Отож, перед українськими католиками лежить багато викликів у суспільній
площині, старих і нових. І тільки наша вірність Христові та Його Церкві
дасть можливість усі ці виклики подолати!
о.Орест-Дмитро Вільчинський
Джерело: Воїни Христа Царя
Немає коментарів:
Дописати коментар