
Темі
милосердя і справедливості присвятив свої роздуми Папа Франциск,
проповідуючи під час ранкової Святої Меси у понеділок, 23 березня 2015
р., в каплиці ватиканської резиденції «Дім святої Марти». Під час читань
прозвучала розповідь зі Старого Завіту про Сусанну, яку несправедливо
обвинуватили, а з Євангелії прочитано про те, як до Ісуса привели
перелюбницю, щоб каменувати. У цьому контексті проповідник згадав про ще
одну біблійну жінку – бідну вдову, яка своєю наполегливістю добилася
справедливості від нечесного судді.
У цьому контексті Святіший Отець зауважив, що деякі Отці Церкви
вважали ці постаті алегоричним представленням Церкви – Церкви святої,
грішної та потребуючої. В усіх трьох випадках зустрічаємо «поганих» і
«корумпованих» суддів. Насамперед, Наступник святого Петра звернув увагу
на книжників і фарисеїв, які привели перелюбницю до Ісуса, почуваючись
праведними, посилаючись на закон: «Це каже закон і слід це виконати».
«Але ж вони не були святими, вони були корумпованими, зіпсованими,
тому що такого роду суворість може поступати вперед лише у випадку
дволикого життя, – зауважив проповідник, – і ті ж самі люди, які
засуджували цих жінок, пізніше, коли ніхто не бачив, шукали за ними, щоб
трохи розважитися...». Ісус називав таких «лицемірами». І таке подвійне життя ведуть ті, «які суворо осуджують Церкву».
Двох похилих віком суддів, про яких розповідається в Книзі пророка
Даниїла, хотіли змусити Сусанну до гріха, але коли вона не піддалася, то
висунули проти неї фальшиві обвинувачення. «Це були порочні судді, –
сказав Папа, – їхнім зіпсуттям-корумпованістю був порок, в даному
випадку – похітливість». У третьому випадку суддю названо тим, «який не
боявся ні Бога, ні людей». За словами Святішого Отця, він був ділком,
який «використовував свою працю для наживи», був «корумпований грошима і
престижем».
Спільною ознакою всіх згаданих суддів є те, «що вони не знали ні
самого слова, ні чим є милосердя». «Корумпованість віддаляла їх від
того, щоб зрозуміти милосердя, бути милосердними. А Біблія, – підкреслив
проповідник, – каже нам, що саме у милосерді є власне справедливе
судження. І три жінки – свята, грішниця і потребуюча, алегоричні
зображення Церкви – страждають від браку милосердя. Також і сьогодні
Божий люд, зустрічаючи таких суддів, страждає від суджень, позбавлених
милосердя, як у цивільній, та і в церковній сферах. Але там, де немає
милосердя, там, – наголосив Папа, – не існує справедливості».
Немає коментарів:
Дописати коментар