
ПИТАННЯ: Чи гріх вибирати менше зло?
ВІДПОВІДЬ: Не слід вибирати жодного: зло ображає
Бога, якого б «розміру» воно не було, і збіднює і руйнує людину, будь
воно «великим» або «меншим». Це твердження означає, що ніяке зло, навіть
менше, не може бути предметом вільного вибору з боку людини. Воно
завжди буде гріхом.
Наведемо слова з енцикліки Папи Павла VI "Humanae vitae" (14): «Якщо
іноді законно допустити моральне зло, щоб уникнути більшого зла або
домогтися більшого добра, незаконно навіть через серйозні причини робити
зло так, щоб з нього могло слідувати добро (Рим 3 , 8). Тобто не можна
робити вчинки, які суттєво порушують моральний порядок, тому що така дія
негідна людської особистості, навіть коли є намір сприяти особистому,
сімейному чи соціальному благополуччю».
Ми бачимо, що тут йдеться про «допущення морального зла», а не про
«вибір зла», тобто усвідомленого скоєння зла, нехай навіть «меншого»,
для досягнення якогось добра.
Якщо вагітна жінка важко хворіє, а вагітність загрожує її життю, чи
можна в даному випадку перервати вагітність, щоб врятувати життя жінки,
особливо якщо вона вже виховує інших дітей? Відповідь тут однозначна:
ні, аборт ніколи не допустимий як «менше зло». Але якщо терапія, що
рятує жінку від смерті, провокує ненавмисну смерть ненародженої дитини,
то це і є випадок, коли моральне зло «допускається». Але воно не є
навмисним, воно є лише наслідком дій, спрямованих на благо вилікування
матері.
Згадаймо слова Ісуса, звернені до Юди: «Що робиш, роби швидше» (Ів
13,27). Святий Тома Аквінський так тлумачив цю фразу: «Слова Господа -
це не слова повелителя та порадника, тому що гріх не може бути ні
предметом припису, ні порадою Бога. Бо написано: «Веління Господа
праведні, веселять серце» (Пс 18,9). Це - слова Того, хто допускає
(...). Але це також і слова відрази через злочини зрадника. Вони
означають, що в той час як Він дарує благо, той готує Йому смерть: «Я
докорю тобі, появлю це тобі перед очі» (Пс 49,21).
Потім, це - слова Того, Хто жадав здійснити справу відкуплення, як
казав Августин. Але Він не мав наміру наказувати вчинити злочин, а
тільки передбачити його; не озлобити того, у кого не було віри, але
прискорити порятунок вірних. «Маю христитися хрищенням; і як Я мучуся,
поки те сповниться! (Лк 12,50)».
Немає коментарів:
Дописати коментар