5
серпня 2016 року прокуратура Марі-Турекського району Республіки Марій
Ел порушила стосовно керівника релігійної групи християн віри
євангельської Олександра Якимова справу за ч. 4 ст. 5.26 КоАП РФ
(здійснення місіонерської діяльності з порушенням вимог законодавства
про свободу совісті, свободу віросповідання та релігійні об'єднання).
Приводом для порушення справи стала його участь у святі села
Марі-Шолнер, що прокуратура розцінила як місіонерську діяльність в
місці, не передбаченому законом «Про свободу совісті та релігійні
об'єднання».
Крім того, на сцені під час свята був вивішений банер «Зі святом, моє
село», на якому був напис «Нове покоління». При цьому місіонери «не
представились від імені релігійної організації і не повідомили про
наявність у них таких повноважень, письмово засвідчених керівниками
даної релігійної організації».
Як прокоментували в російських союзах ХВЄ - ця група автономна, ні до
однієї з централізованих релігійних організацій не належить.
У телефонній розмові по телефону з Олександром Якимовим він
підтвердив, що розгляд справи призначено на 29 серпня. Захист
представлятиме експерт центру «Сова», адвокат Інна Загребіна. Витрати з
процесу взяв на себе Інформаційно-аналітичний центр «Сова», директор
якого Олександр Маркович Верховський брав участь у вебінарі з
проблематики «Закону Озерова-Ярової» 18 липня 2016 р. в «Слов'янському
правовому центрі» - повідомляє християнський адвокат Костянтин Андрєєв.
За словами адвоката Ірини Загребіної, проповідь є невід'ємною
частиною багатьох релігій. Так, наприклад, в Євангелії від Матея
сказано: «Ідіть і навчіть всі народи, христячи їх в Ім'я Отця, і Сина, і
Святого Духа» (Мт. 28, 19); подібна вказівка міститься і в Євангелії
від Марка: «Ідіть по всьому світу і проповідуйте Євангеліє всьому
створінню. Хто увірує й охриститься, той буде спасенний; а хто не
увірує, засуджений буде» (Мр. 16, 15-16). Відповідно обмеження на
поширення переконань вступало б в серйозне протиріччя з правами і
свободами людини і громадянина. Конституція РФ з повною визначеністю
включає до складу свободи совісті й свободи віросповідання (ст. 28)
право поширювати релігійні й інші переконання, гарантуючи можливість
поширювати релігійні переконання поряд з іншими переконаннями без
спеціальних обмежень.
Дану позицію розділяє і Адміністрація Президента РФ. Так, у відповіді
на запит (див. Додаток №1 «Пакет місіонера») ГУ Президента РФ по роботі
зі зверненнями громадян та організацій відзначає, що «Федеральний закон
не містить заборони на поширення особистого релігійного досвіду і
спілкування на релігійні теми». Місіонерською діяльністю згідно з п. 1
ст. 21.1 вищевказаного закону визнається діяльність релігійного
об'єднання, спрямована на поширення інформації про своє віровчення серед
осіб, які не є учасниками (членами, послідовниками) даного релігійного
об'єднання, з метою залучення зазначених осіб до складу учасників
(членів, послідовників) релігійного об'єднання, яка здійснюється
безпосередньо релігійними об'єднаннями або уповноваженими ними
громадянами і (або) юридичними особами публічно, за допомогою засобів
масової інформації, інформаційно-телекомунікаційної мережі «Інтернет»
або іншими законними способами.
Як випливає із зазначеного визначення, необхідними кваліфікуючими ознаками місіонерської діяльності є:
1) Суб'єкт діяльності: Здійснення діяльності релігійним об'єднанням (релігійна група або релігійна організація).
2) Спрямованість діяльності: на поширення інформації про своє
віровчення серед осіб, які не є учасниками (членами, послідовниками)
даного релігійного об'єднання.
3) Мета діяльності: залучення осіб, які не є учасниками (членами,
послідовниками) даного релігійного об'єднання в діяльність релігійного
об'єднання.
4) Спосіб здійснення діяльності: публічно, за допомогою засобів
масової інформації, інформаційно-телекомунікаційної мережі «Інтернет»
або іншими законними способами.
Отже, якщо в діях громадянина в сукупності присутні перераховані вище
ознаки, то дана діяльність може бути кваліфікована як місіонерська.
В даному конкретному випадку місіонерська діяльність не
здійснювалась. Поздоровлення релігійного лідера навіть при наявності
атрибутики церкви ніяк не можна вважати місіонерством. Більш того,
навіть якщо б пастор здійснював місіонерську діяльність, він би мав на
це повне право, так як дана релігійна група виконала для цього всі
необхідні вимоги законодавства, а саме: повідомила управління юстиції
про створення релігійної групи, отримавши підтвердження про
повідомлення. А також у священнослужителя є рішення групи про надання
йому повноважень місіонера.
Провідний науковий співробітник Інституту Європи РАН Роман Лункін
також прокоментував для Центру «Сова» справу стосовно лідера релігійної
групи п'ятидесятників в Марій Ел.
На підставі порушених справ за Законом Ярової складається враження,
що віруючим не можна з'являтися на публіці з релігійними
висловлюваннями. Крім цього, виявляється, що правоохоронні органи
спеціально відстежують «порушення законодавства про свободу совісті»
після вступу нових поправок до Закону про свободу совісті від 20 липня.
Розмах застосування особливих заходів до віруючих вражає - Черкеськ,
Орел, Твер, Небраска.
В Марій Ел влада продовжила лінію на переслідування окремих
релігійних груп. 30 липня 2016 року в селі Марі-Шолнер Марі-Турекського
району Республіки Марій Ел проводилося звичайне сільське свято. Староста
села запросив на свято свого знайомого - лідера релігійної групи
християн віри євангельської (п'ятидесятників) Олександра Якимова. Справа
в тому, що і раніше на народному святі виступали представники цієї
групи, що раніше називалася «Нове покоління» (частина харизматичного
руху, заснованого ризьким пастором Олексієм Ледяєвим). Члени групи
влаштовували щось на кшталт імпровізованого концерту. В даному випадку
30 липня на сцені повісили старий банер «Зі святом, моє село», на якому
був напис «Нове покоління».
Олександр Якимів вийшов на сцену, сказав
кілька теплих слів і закликав благословення Боже на всіх жителів
Марі-Шолнер. Мабуть, саме благословення стало приводом для подальших дій
правоохоронних органів. 5 серпня 2016 року прокуратура порушила
стосовно керівника релігійної групи християн віри євангельської
Олександра Якимова справу за ч. 4 ст. 5.26 КоАП РФ (здійснення
місіонерської діяльності з порушенням вимог законодавства про свободу
совісті, свободу віросповідання та релігійні об'єднання). Прокурор
Марі-Турекського району Н.В. Бахтін дивним чином порахував, що банер з
написом «Нове покоління» і благословення є ознаками місіонерської
діяльності. Крім того, в постанові про порушення адміністративної справи
зазначено, що релігійна і місіонерська діяльність проводилася на
муніципальної території (житловий будинок), що не входить до переліку
дозволених місць для проповіді. Відзначається, що під час свята Якимов
не представився від імені релігійної організації і не повідомив про
наявність у нього повноважень на місіонерську діяльність.
З постанови від 5 серпня також випливає, що з якихось невідомих
причин правоохоронні органи задокументували діяльність саме цієї групи
Якимова. Зйомку під час сільського свята проводили і співробітники
поліції, і співробітники УФСБ республіки Марій Ел.
Більш того, до 5 серпня вже була готова «соціально-філософська
експертиза», знову ж невідомого експерта під номером 1. Експерт
зазначає, що на відеоматеріалах присутня атрибутика церкви «Нове
покоління», яка нібито «кваліфікується в науковій літературі як
неоп'ятидесятницька». Слова, сказані Якимовим, вважаються «проповіддю і
молитвою».
Прокурор особливо підкреслює, що проповідь і молитва вимовлені
усвідомлено і в присутності неповнолітніх. Такого роду слова, безумовно,
надають кримінальний відтінок «проповіді й молитві». Справу порушено за
ч.4 ст.5.26 КоАП РФ. Однак Олександр Якимів висловив незгоду з
постановою і від свого підпису під ним відмовився. За словами Олександра
Якимова, він прекрасно бачив, що поліція стежить за тим, що
відбувається і навіть робить зйомку під час свята. Якимов привітав усіх з
днем села, благословив старосту за його роботу і всіх жителів села.
На цьому «проповідь і молитва» були закінчені.
Несправедливість постанови прокурора для Якимова, уродженця Марій Ел,
очевидна. І не тільки тому, що група християн віри євангельської бажала
жителям тільки добра (та й сама група складається з жителів сіл).
Ще в березні 2016 року християни повідомили органи юстиції про
існування своєї релігійної групи на чолі зі своїм керівником Олександром
Якимовим. Це означає, що релігійна група не ховалася, а існувала
офіційно. Крім цього, Якимів мав повноваження лідера групи, який,
природно, займається місіонерством в рамках закону.
В даному випадку прокуратура Марі-Турекського району порушила
положення Закону про свободу совісті, що стосуються місіонерської
діяльності. Як зазначає адвокат, експерт Центру «Сова» Інна Загребіна,
що представляє інтереси пастора в цій справі, перш за все, з постанови
не витікає, що був доведений факт втягнення в релігійну групу нових
послідовників.
Крім того, немає вказівки на те, що лідер групи Якимов викладав
віровчення своєї громади, що і є частиною визначення місіонерської
діяльності в Законі. Просто наявність атрибутики церкви або написи «Нове
покоління» аж ніяк не можна вважати місіонерством. З урахуванням того,
що керівник релігійної групи або об'єднання може займатися релігійною
діяльністю від імені своєї громади, претензії до марійця Якимову
безпідставні.
У цій справі насторожує також те, що будь-яка дія, що виходить від
представників неправославної християнської групи трактується як
місіонерська діяльність. Поліція і співробітники УФСБ витрачають свій
особистий і службовий час на те, щоб оштрафувати пастора громади за
добрі побажання місцевим жителям. І знаходять експерта, який фактично
підтверджує, що під час свята діяла «секта». У зв'язку з цим можна
очікувати, що тандем «борців з сектами» і спецслужб привнесе багато
нового в антимісіонерські справи за Законом Ярової.
Немає коментарів:
Дописати коментар