«Церков
ся має незвичайної краси і штуки різьбярської, як рівно ж малярської
роботи іконостас. Сницарем того іконостасу був Гнат Жовківський, –
(сницарями у ті часи називали різб’ярів по дереву). Заплачено йому за
сю роботу 700зл. польських – досить багато як на той час. Іконостас має
50 образів. Малярами були тут о. ієромонах Теодозій Січинський і
другий чоловік світський «Павло». Було це в 1716 р. Цей іконостас
може станути в п’ятім ряді по іконостасі Скиту Манявського. Давніші
знатоки урядники, правительства Австрійського оцінили його в 1716 р. у
100 зл. рин.»
Церква Вознесіння Господнього, яку В. Січинський класифікує, як тризрубну, трибанну церкву з артистично виконаним піддашшям.
Ці дані були записані у реєстрі Добрянського монастиря, що зберігався свого часу в бібліотеці монастиря св. Онуфрія у Львові.
Теодор Січинський був ігуменом Виспянського монастиря, а від
унівської капітули у 1711р. візитатором монастирів. Поза чернечими
обов’язками він віддався малярству. Окрім іконостасу в монастирі
добрянському, іконописець Тедор Січинський ще у 1708 році намалював
іконостас для монастиря у Виспі пов. Рогатин. Після знесення
монастирця 1744 р. цей іконостас перенесено до монастиря Деревач в
Добрянах коло Львова, що також 1776 р. підпав йосифінській касаті та
був прилучений до святоюрської, а згодом святоонуфріївської обителі у
Львові.
Від 1906 року був встановлений в новозбудованій церкві монастиря у
Краснопущі Бережанського повіту, оскільки там у 1899 році згоріла стара
церква.
Деревачський іконостас в церкві монастиря Краснопуща. (поштівка з колекції Андрія Захарків – Олійник.)
Володимир Вуйцик досліджуючи історію з
Краснопущанським іконостасом залишив таку інформацію: « У 1912р церкву у
Краснопущі малював художник сергій Дідушенко. Одночасно було вирішено
справу з іконостасом для неї. У тому ж 1912 році львівський монастир
св. Онуфрія купив у дідича с. Деревач Грицька Чичкевича іконостас за
1500 корон з колишньої монастирської церкви у Деревачі коло Львова для
Краснопущанського монастиря.
Грицько Чичкевич
За допомогою С. Дідушенка деревацький іконостас з доданими до нього
царськими вратами і вісьмома різьбленими колонами, врятованими з
краснопущанського іконостасу, був змонтований і встановлений у новій
церкві.
Згідно з реєстрами Деревацького монастиря іконостас для тамтешньої
церкви, крім царських врат, у 1719 різьбив жовківський сницар Ігнат,
тобто Гнат Стобенський. Царські врата виконав отець Тарасій. Ікони до
іконостасу малювали ігумен Виспянського монастиря отець Теодозій
Січинський і світський маляр Павло Килимович з малярчиком, також
Павлом».
Мистецтвознавець Володимир Вуйцик
Володимир Вуйцик припускає, що Гнат Стобенський на замовлення
королевича Якова виконував різьбу краснопущанського іконостасу
(частини якого вціліли після пожежі), а різьбу до церкви св. Миколая в
Бучачі – на замовлення Миколи Потоцького.
Іконостас церкви св. Миколая в Бучачі
Порівнюючи царські врата і колони з Бучача та Краснопущі, можна
побачити разючу подібність їх форм, та способу виконання, у них виразно
видно руку одного майстра.
Віра Іларіонівна Свєнціцька – український
мистецтвознавець, дочка українського філолога-славіста й мистецтвознавця
Іларіона Свєнціцького
Віра Свенціцька вважає, що Г. Стобенський міг бути автором пишної різьби іконостасу Троїцької церкви у Жовкві.
Фрагмент іконостасу Троїцької церкви у Жовкві
У своєму ідилічному спомині про краснопущанський монастир Осип
Назарук на першому місці згадує “дорогі останки давньої краси”
первісного іконостасу. “Кожна половинка царських врат з одного
одностайного дерева – липи, що виразно видно з другої непозолоченої
сторони. Різьба глибока, представляє винну літорость із гронами
винограду і якийсь інший овоч, не то соняшник, не то лотос. У кожній
половині царських воріт по три медальйони прегарної роботи: Ісус
Христос, Мати Божа і чотири євангелисти. Увесь іконостас перетиканий
золоченими колюмнами, робить величаве враження і міг би сміло стояти в
найкращій катедрі”…
Осип Назарук – громадський і політичний діяч, письменник, журналіст
Коли на початку 19 ст. Створювався новий іконостас
до монастирської церкви св. Онуфрія у Львові, різьбарі – ченці майже
ідентично повторили в ньому соковиту ажурну різьбу колон і царських врат
краснопущанського іконостасу.
Іконостас монастиря св. Онуфрія у Львові
Скомпонований з елементів краснопущанського і деревацького новий
іконостас у Краснопущі стояв до 1952р. Того року громада села Вербова
купила його у місцевої влади і встановила у своїй мурованій церкві
Успіння Пресвятої Богородиці.
Андрій КНИШ
Джерело: Lviv-Photo
Немає коментарів:
Дописати коментар